2017年11月30日木曜日

Riverside Birding near Tokyo

For winter birding near Tokyo, I recommend you to go to 2 parks, Arakawa-Saiko and Akigase along Ara-kawa river in Saitama, about 20-30minites walk from the Nishi-Urawa Station on JR Musasino Line, or accoding to the wikipedia "About Akigase Park", you can get closer if you take the bus from another station.

About Akigase Park

Youtube : Wild birds of Akigase Park

If you have an extra time, please walk more along Arakawa river and visit Isanuma. It makes an opportunity to see more birds, perhaps birds in photos below. 

Lapwing(I found 29th Nov, this is the earliest record in my observation)

Eastern Marsh Harrier

Long-billed Plover

Little Ringed Plover

Temminick's Stint

Baikal Teal, you can meet if you are very lucky!

引っ越してきてからもうすぐ6年になり、この歳月を経てこの地の自然サイクルやいつどこに行くとどんな鳥に会えるのかが、ようやく見え始めてきました。それまで住んでいた関東南部の自然との違いが非常に私には興味深く、特に水辺環境では顕著なのが印象的です。南関東では非常に少ない越冬シギチ類が、晩秋から早春にかけてセイタカシギやイカルチドリ、コチドリ、オジロトウネンの越冬確認が冬の恒例行事にできるのは、夢のようです。

チュウヒが観察できる環境は少ないのですが時折観られる場所があり、見回りにいくのが楽しみになっています。

新しい発見もありました。川沿いで毎年タゲリが12月に飛来していましたが、2017年は11/29に1羽初認。私にとってこれまでで一番早い確認となりました(知人は12日に200-300羽の群れを観ているのですが、私はそれを逃しています)。同じ日に少し離れた場所ではトモエガモの飛来も確認しました。

いるであろうと思って探し続けている鳥の中で、会えていない鳥がもちろん多くいますので、それらを継続して探すほか、この5年で得たこの地の鳥の季節感覚が正しいかどうかを、この先の5年で答え合わせをしていく予定です。

地図とにらめっこしながら鳥のいそうな場所を訪ねることは、ハズレも多いのですが、やはり楽しいです。

0 件のコメント:

コメントを投稿